Ce este un vehicul hibrid?
Care sunt avantajele și dezavantajele vehiculelor hibride?
Întrucât vehiculele hibride au înregistrat în 2023 o creștere semnificativă, de 33%, în Franța, și tendințe similare în alte țări, merită să menționăm beneficiile și inconvenientele acestui tip de motorizare.
Dar înainte de a discuta aceste aspecte, să trecem în revistă modul de funcționare a vehiculelor hibride.
Cum funcționează?
Termenul „vehicul hibrid” se referă la vehiculele care combină un motor termic cu unul electric. În linii mari, un vehicul hibrid este alcătuit din:
- un motor cu ardere internă (de obicei, un motor pe benzină);
- un motor electric;
- și o baterie de tracțiune.
Aceste elemente îi permit să alterneze cele trei tipuri de propulsie în timpul deplasării astfel: 100% electrică, când roțile sunt antrenate exclusiv de motorul electric; hibridă, când motorul electric asistă motorul termic; și clasică 100% motor termic, care se bazează exclusiv pe motorul pe benzină (sau diesel, deși modelele hibride diesel-electric sunt rare și mai puțin eficiente decât modelele hibride benzină-electric).
Trecerea de la un tip de propulsie la altul este gestionată automat, prin intermediul unui sistem electronic de la bord. Sistemul analizează factori precum suprafața de rulare, apăsarea pedalei de accelerație și nivelul de încărcare a bateriei de tracțiune, care stochează energie electrică.
De reținut: vehiculele alimentate cu GPL nu sunt considerate hibride, deoarece funcționează cu un singur motor. Cu toate acestea, acest motor dispune de două rezervoare: unul pentru benzină și unul pentru gaz petrolier lichefiat (GPL). Acestea sunt cunoscute ca vehicule cu alimentare dublă. Ca și vehiculele hibride, vehiculele alimentate cu GPL au numeroase avantaje economice sau ecologice.
Care sunt diferențele dintre un vehicul full hybrid și unul plug-in hybrid?
Cele mai des întâlnite modele hibride de pe piață sunt vehiculele full hybrid și plug-in hybrid. Diferența majoră dintre acestea o reprezintă modul de încărcare.
În cazul ambelor tipuri de vehicule, bateria de tracțiune se încarcă în timpul decelerării, prin frânarea cu recuperarea energiei, transformând energia cinetică în energie electrică. Acest lucru înseamnă că încărcarea electrică se face automat în timpul deplasării, fără intervenția șoferului.
Vehiculele full hybrid se bazează exclusiv pe cele două moduri de încărcare menționate anterior, de unde și denumirea de „vehicule hibride cu încărcare automată”.
Spre deosebire de acestea, modelele plug-in hybrid oferă încă o opțiune de încărcare: conectarea manuală a bateriei la o stație de încărcare publică sau instalată la domiciliu (de unde termenul „plug-in” (cu conectare la priză)).
De reținut: mai există un tip de vehicul hibrid, cunoscut ca mild hybrid (hibrid cu asistență medie), care funcționează diferit. În cazul acestora din urmă, motorul pe benzină funcționează permanent și este asistat de un alternator-demaror în timpul fazelor de condus care necesită o putere mai mare, cum ar fi pornirea de pe loc sau accelerarea.
Care este diferența dintre vehiculele hibride și cele 100% electrice?
Diferența majoră constă în sistemul de propulsie. Un vehicul hibrid utilizează trei tipuri diferite de propulsie (100% electrică, hibridă, 100% termică), prin combinarea celor două tipuri de motoare (un motor termic și unul electric).
Spre deosebire de acesta, un vehicul 100% electric dispune de un singur motor și se bazează doar pe propulsie electrică.
Cele mai importante avantaje ale motorizărilor hibride
Comparativ cu vehiculele cu motorizare 100% termică
În modul electric vehiculele hibride nu au emisii de CO2, iar în modul hibrid au emisii mai mici de CO2 decât vehiculele echivalente cu motorizare 100% termică*. Acest lucru înseamnă că motorizările hibride sunt mai ecologice.
Dacă vehiculul funcționează în modul 100% electric, șoferii experimentează avantaje unice, cum ar fi accelerații mai rapide, manevrabilitate îmbunătățită și funcționare mai silențioasă.
Dacă este activată tracțiunea electrică, motorul termic este complet inactiv, iar dacă este activată tracțiunea hibridă, motorul termic este mai puțin solicitat decât în cazul unui vehicul cu motorizare 100% termică. În ambele variante, acest lucru înseamnă o durată mai lungă de exploatare a componentelor. În plus, datorită designului mai simplu, motorul electric este mai ușor de întreținut decât cel termic.
Un vehicul hibrid consumă cu până la 40% mai puțin combustibil decât un vehicul cu motorizare termică. Iar acest lucru înseamnă alimentări mai puțin frecvente.
Vehiculele hibride sunt exceptate de la restricțiile de trafic impuse în timpul perioadelor cu poluare ridicată.
La achiziționarea unui vehicul hibrid nou, este posibil să beneficiezi de subvenții locale. Dacă achiziționezi un vehicul rulat, este posibil să fii eligibil pentru un bonus de conversie, acordat în anumite condiții.
*Cele mai noi motoare termice oferite de Dacia sunt echipate cu tehnologii care reduc emisiile poluante (diesel) și de particule (benzină). Această adaptare are ca obiectiv reducerea impactului asupra mediului al vehiculelor cu motorizare 100% termică. Pentru mai multe informații, consultați „Denumiri noi pentru noile motoare diesel și pe benzină”.
Comparativ cu vehiculele 100% electrice
Datorită autonomiei combinate a motoarelor electric și termic, vehiculele hibride se bucură de o autonomie mai mare decât vehiculele echivalente 100% electrice. Chiar dacă motorul electric nu mai funcționează deloc, din cauza bateriei descărcate complet, vehiculul își poate continua deplasarea folosind exclusiv puterea furnizată de motorul termic.
Pentru șoferii obișnuiți cu vehiculele clasice, diesel sau pe benzină, vehiculele hibride cu încărcare automată nu necesită aproape nicio adaptare comparativ cu vehiculele 100% electrice, deoarece încărcarea bateriei nu necesită eforturi suplimentare.
Cele mai importante dezavantaje ale motorizărilor hibride
Comparativ cu vehiculele cu motorizare 100% termică
Comparând două vehicule din aceeași gamă și cu același tip de caroserie, în medie modelele hibride tind să fie mai scumpe decât cele cu motorizări termice. (Cu toate acestea, nu uita că această diferență de preț poate fi recuperată în timp, grație economiilor la utilizare, cum ar fi costurile de întreținere sau pentru combustibil, așa cum am menționat anterior.)
În cazul unora dintre vehiculele hibride, prezența bateriei de tracțiune în portbagaj poate limita spațiul disponibil. Însă pentru noile modele acest inconvenient devine din ce în ce mai rar. Dacă luăm ca exemplu noul model Jogger Hybrid, bateria sa este amplasată sub podeaua portbagajului și nu afectează deloc spațiul disponibil.
Comparativ cu vehiculele 100% electrice
Un vehicul 100% electric nu emite CO2 sau particule în timpul utilizării. Aceste avantaje sunt valabile pentru vehiculele hibride doar în timpul utilizării tracțiunii 100% electrice, adică nu în permanență. Din acest motiv, vehiculele electrice sunt mai ecologice în timpul deplasării decât echivalentele lor hibride.
Cum să alegi între un vehicul hibrid și unul 100% electric
Dacă nu-ți mai dorești un vehicul convențional cu motorizare termică, ambele motorizări alternative sunt demne de analizat. Amândouă oferă avantaje ecologice și economice de un anumit nivel.
Modelele 100% electrice sunt mai ecologice, iar modelele hibride îți oferă, în mod clar, mai multă flexibilitate. Pentru a te decide, gândește-te la modul de utilizare cel mai frecvent, distanțele parcurse de obicei, unde conduci mai mult (în oraș, pe autostradă etc.) și, foarte important, nu ezita să ceri sfatul unei reprezentanțe auto profesioniste. Agenții Dacia din cadrul reprezentanțelor te vor ajuta să alegi soluția care ți se potrivește cel mai bine.
Care sunt cele mai mari diferențe dintre un vehicul full hybrid și unul plug-in hybrid
Vehiculele plug-in hybrid dispun de o autonomie mai mare în modul electric decât un vehicul fără încărcare la priză, dar, la fel ca un vehicul electric, necesită încărcarea periodică a bateriei la o stație de încărcare publică sau privată.
Pe de altă parte, vehiculele hibride fără încărcare la priză sau cu încărcare automată, cunoscute și ca full hybrid, sunt o opțiune practică și confortabilă. Șoferii se pot bucura de avantajele unei motorizări hibride, fără să-și facă griji cu programarea încărcării.
De reținut: vehiculele mild hybrid sunt permanent dependente de motorul pe benzină și, astfel, mai puțin avantajoase decât cele full hybrid sau plug-in hybrid, atât în ceea ce privește consumul de combustibil, cât și emisiile de CO2.
Avantajele modelelor hibride Dacia
Gama de vehicule hibride Dacia constă în modele full hybrid cu încărcare automată. În medie, acestea oferă o autonomie de 800 km și sunt clasificate ca vehicule Crit’Air 1. Ca orice model full hybrid, acestea se încarcă în timpul deplasării, fără intervenția șoferului.
Aspecte esențiale
Vehiculele hibride oferă numeroase beneficii din punct de vedere ecologic, economic și al confortului la rulare.
Comparativ cu vehiculele electrice, cele hibride au și dezavantaje (de exemplu, stimulente mai mici la achiziție și emisii mai mari de CO2), dar oferă în general o autonomie mai mare.
Deși prețul de vânzare al modelelor hibride este în general mai mare decât cel al modelelor tradiționale cu motorizare termică (chiar dacă și acestea din urmă sunt mai puțin poluante decât până acum, datorită ultimelor progrese tehnologice), acestea oferă economii substanțiale în utilizarea zilnică.
Alegerea motorizării potrivite presupune analizarea argumentelor pro și contra pentru fiecare opțiune, ținând cont, de asemenea, de buget și de nevoile zilnice de mobilitate.